Zielona herbata

Zielona herbata

Herbata jest napojem, po który lubimy sięgać zwłaszcza w zimne dni. A że rodzajów herbat jest bardzo wiele za każdym razem możemy delektować się innym smakiem tego cudownego, i jak się okazuje, dobrze wpływającego na nasz organizm, napoju.

Każda herbata pochodzi z liści drzew herbacianych. Efekt końcowy, a więc jej rodzaj, zależy od tego, jak zostaną one przygotowane. Podczas gdy na przykład czarna herbata powstaje na skutek fermentacji, liście herbaty, z których powstać ma herbata zielona przerabiane są maksymalnie godzinę po ich zerwaniu, aby do ich fermentacji nie dopuścić.
Specjalistami w produkcji herbat są Japończycy i Chińczycy. Tam też produkcja herbat opiera się na sprawdzonych zasadach, wobec czego w Japonii jeszcze przed wysuszeniem liści są one blanszowane nad parą wodną, w Chinach natomiast suszy się je przez maksymalnie 5 minut na słońcu lub nad ogniskiem po ułożeniu liści na bambusowych tacach, by następnie poddać je obróbce w gorących kotłach lub zwijarkach.

Co kryje w sobie zielona herbata?
Pijąc zieloną herbatę dostarczamy sobie cennych flawonoidów, które są przeciwutleniaczami. Oznacza to, że prowadzą one walkę z wrogiem, który przyczynia się do szybszego starzenia się skóry, wolnymi rodnikami. Jeden z przeciwutleniaczy, tanina, działa antybakteryjnie i przeciwwirusowo, inny z kolei, galusan, wykazuje znacznie silniejsze działanie, aniżeli witamina C. W składzie zielonej herbaty znajduje się także fluor, dzięki czemu częste picie tego napoju hamuje rozwój próchnicy. Systematyczne picie zielonej herbaty wpływa także na obniżenie poziomu cholesterolu oraz trójglicerydów, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko zachorowania na miażdżycę.

Zielona herbata jest napojem, który warto spożywać każdego dnia delektując się jej smakiem. Znawcy herbat, Japończycy uważają, że każdego dnia można wypić nawet 10 filiżanek tego napoju, a on zagwarantuje poprawę zdrowia oraz przedłużenie życia nawet o 3 lata.
Herbatę tę można parzyć wielokrotnie, jednak mokrych liści nie należy przetrzymywać dłużej, aniżeli 12 godzin, bowiem wówczas dojść może do rozwinięcia się grzybów. Co ważne, wielokrotne parzenie wydobywa podobno smak oraz składniki mineralne herbaty.

Zielona herbata łagodzi niekorzystnie wpływające na nasz organizm skutki kontaktu z promieniami słonecznymi. Z uwagi na ten fakt, zwłaszcza latem, przed wyjściem na plażę, basen czy choćby spacer, warto wypić filiżankę tego napoju, który wzmocni nasz organizm i skórę.

W składzie zielonej herbaty znajduje się teina o działaniu zbliżonym do kofeiny. Ich spożycie zwiększa zdolności umysłowe i fizyczne, pobudzając jednocześnie organizm do działania. Dodatkowo teina wpływa na poprawę jakości kojarzenia i procesu uczenia się, usprawnia pracę jelit, łagodzi bóle.

Tajemnica parzenia zielonej herbaty
Do sporządzenia zielonej herbaty polecana jest niechlorowana, miękka woda o małej ilości wapnia. Jeśli zatem woda płynąca z kranów do takich nie należy, co jest niestety dość powszechnym zjawiskiem, warto przeznaczyć do parzenia herbaty wodę niegazowaną, w składzie której znajduje się niewielka ilość wapnia.
Do przygotowania naparu potrzebna jest szklanka wody o temperaturze 80 stopni C, którą należy zalać łyżeczkę suszonej herbaty. Każdorazowe przyrządzenie naparu powinno być wykonane przy użyciu świeżo przegotowanej wody. Czas parzenia herbaty nie powinien przekroczyć 3-4 minut. Tak przygotowany napar należy rozcieńczać w wodą.

Zielona herbata nie dla wszystkich
Nie każdy jednak powinien sięgać po zieloną herbatę. Jest ona niewskazana dla osób chorujących na serce, nadciśnienie tętnicze, jaskrę.
Z uwagi na obecność w niej teiny nie jest polecana młodemu organizmowi, dlatego dzieci, które nie skończyły jeszcze 10 lat nie powinny pić zielonej herbaty w ogóle. Wyjątek stanowi zielona herbata bez teiny, którą można spotkać w sklepach. Starsze mogą ją pić ze względu na obecność w niej taniny i fluoru, która zapobiega próchnicy.

Przeczytaj więcej:

depresin ceneo I gastramin sposób na zaparcia I varicolen allegro I moctivin stosowanie